logotyp

KUŘÁTKA

Máme rádi Česko – distanční vzdělávání 6.4. - 9.4.2021

Existuje známé české přísloví „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“, a to platí určitě i v případě třídění odpadu. Stejně jako se malé děti učí čistit si zuby nebo uklízet hračky, měly by být od dětství vedeny i k péči o své okolí, a tedy i ke třídění odpadu.

Jak nejlépe učit děti třídit? Hrou – Jak na to?

Nejlépe se děti učí příkladem. Proto si musíme dávat pozor, co, jak a kam vyhazujeme. Aby si děti třídění co nejvíc zautomatizovaly, musí být místo s třídícími nádobami pro děti dostupné. Nádoby a jejich velikost je třeba zvolit i s ohledem na věk dětí. Pro někoho tak budou ideální krabice a pro někoho barevné tašky.

Aby bylo pro děti třídění zajímavější, je dobré trochu „ozdobit“ třídící nádoby obrázky věcí, co do té konkrétní patří. Pokud máme na třídění krabice, můžeme kreslit přímo na ně, nebo si jednotlivé obrázky vystříhat. Při tomto zdobení nám děti mohou hlavně pomáhat, díky čemuž se mnohému přiučí a současně zvyšujeme a udržujeme jejich pozornost.
To však není vše. Na nádoby je možné vytvořit i veselé obličeje (ideálně v podobě základních tříděných odpadů – např. lahev), které budou mít třeba místo pusy velký otvor, děti tak budou třídit ještě raději.

Proč třídit, jak třídit a co kam patří?

Když už budeme mít místo určené ke třídění, vysvětlíme dětem, proč je dobré třídit, co třídíme do které popelnice, a také jak funguje recyklace. Dětem vysvětlíme, že vytříděním v domácnosti to nekončí. Vhodné je s dětmi odpad vynášet, díky tomu si nejen zopakují, co kam patří, ale také může být např. vyhazování lahví pro děti odměnou, tříštění lahví se jim totiž většinou moc líbí.
Následně jim můžeme ukázat, co všechno se například vyrábí z recyklovaného papíru – noviny, školní sešity, obaly na vajíčka, toaletní papír.

Hry s dětmi a pro děti

Aby se děti naučily lépe vnímat a poznávat jednotlivé materiály, můžeme s nimi dělat různé výrobky.

Příklad na výrobu domácího papíru

Můžeme si s dětmi zkusit vyrobit domácí papír, recyklaci papíru pochopí lépe a ještě je to bude bavit!

Jak na to

  • Starý použitý papír (ideálně kancelářský, novinový nebo balicí) nastříháme na malé kousky a dáme namočit do vody, nejlépe přes noc.

  • Druhý den jej rozmixujeme. Doporučujeme mít připravenou vodu, abychom mohli případně příliš hustou kaši rozředit.

  • Vzniklou hmotu rozetřeme rovnoměrně na síťku (např. perlinku), kterou jsme si položili na pekáč obrácený dnem vzhůru a umístěný nad dřez.

  • Na rozprostřenou hmotu dáme druhou síťku, která nám umožní efektivnější vymačkání přebytečné vody.

  • Vložíme vlhký papír (v síťce) do ručníku a válečkem přes něj přejíždíme, díky čemuž dojde k sušení papíru. Pro dokončení výroby papíru je třeba jej dosušit (v síťkách) na topení.

Na závěr nezapomeňte domácí papír zatížit prkénky, aby se nezkroutil.

 

Básnička:

Třídění odpadů

 Když ti zbyde krabice

od mléka i od vejce

zvolíš odpad na míru,

dáš ji pěkně k papíru.

Stejně tak i sklo se třídí,

plasty přesně k plastům míří,

společně je můžem znova,

použít a recyklovat.

 

Třídíme obaly, máma nás pochválí:

https://www.youtube.com/watch?v=75r6CbaMl8c

Jak vzniká papír:

https://www.youtube.com/watch?v=Vly-N9cmRt4

 

Pletu, pletu pomlázku - distanční vzdělávání 29.3.-1.4. 2021

Milé děti, protože se už je pár dní jaro, znamená to, že se blíží krásné Velikonoční svátky. Tento týden si může vyrobit spoustu velikonočních dekorací, vypracovat pracovní listy, vybarvit omalovánky, ale hlavně si můžete upéct velikonočního zajíčka.
Povídejte si s rodiči o tom, jaké svátky to jsou, jaké mají znaky a jak tento svátek vůbec vznikl.

Symboly Velikonoc
Beránek představuje v židovské tradici Izrael jako Boží stádo, které vede Hospodin.

Bohoslužba velikonoční vigilie začíná zapálením velikonočního ohně, který symbolizuje vítězství Ježíše Krista nad temnotou a smrtí. Od tohoto ohně se pak zapaluje velikonoční svíce (paškál). Ta je v mnoha kulturách chápána jako znamení života. Takto zapálená svíce se v průběhu velikonoční bohoslužby noří do křestní vody.

Dalším z velikonočních symbolů je vajíčko, symbol nového života, neboť samo zárodek života obsahuje.

Kočičky symbolizují palmové ratolesti, kterými vítali obyvatelé Jeruzaléma přicházejícího Krista. Tradičním křesťanským zvykem je jejich svěcení na Květnou neděli a používání popela z jejich spálení o Popeleční středě.

Řehtání – od čtvrtka do soboty chodili po vsi chlapci školou povinní a nahrazovali zvony, které odletěly do Říma. Na Zelený čtvrtek se šlo po škole a navečer, na velký pátek ráno před školou, po škole a na večer a naposledy na bílou sobotu ráno. Chodili tak aby obešli celou vesnici a u každého křížku se modlili.

V Česku je prastarou tradicí hodování a pomlázka. Na Velikonoční pondělí ráno muži a chlapci chodí po domácnostech svých známých a šlehají ženy a dívky ručně vyrobenou pomlázkou z vrbového proutí. Pomlázka je spletena až z dvaceti čtyř proutků a je obvykle od půl do dvou metrů dlouhá a ozdobená pletenou rukojetí a barevnými stužkami. Podle tradice muži při hodování pronášejí koledy. Nejznámější velikonoční koledou je tato krátká říkanka: „Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný, nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný…”

Velikonoční říkanky :

Vajíčka
V ošatce mám vajíčka, co snesla mi slepička.
Jsou tam krásně malované, nebo pěkné bílé,
jen si vemte koledníci, které jsou vám milé.

Slepička
Kropenatá slepičko, jaké mi dáš vajíčko?
Jé to bude překvapení nad strakaté přece není.

Koleda
Dejte nám vajíčko nebo dvě, však vám jen maličko ubude.
Dejte nám grošíček nebo dva, však vám to Pánbíček požehná

Hledání pokladů

Na Velký pátek by vedle velkého půstu měla přetrvávat tradice hledání pokladů. Říká se, že pokud jsme něco ztratili, tak to na Velký pátek zaručeně najdeme, a k tomu ještě něco navíc. Poklad, který najdeme, by měl mít podobu něčeho drahého pro potěšení ducha i mysli nebo něčeho milého jen tak pro radost. Zkuste dětem schovat nějakou velikonoční dobrůtku a nechte je, ať ji zkusí najít.

Velikonoční zajíček
1 forma na zajíčka
Doba přípravy: 45 minut
Ingredience:
1 vejce
50 g třtinového cukru
1 bio vanilkový cukr
kůra z 1 bio citronu
120 ml smetany ke šlehání (33%)
120 g hladké špaldové mouky
1 lžička prášku do pečiva
olej na vymazání formy
polohrubá mouka na vysypání formy
Postup:
1. Troubu nechte předehřívat na 180 °C. Vyšlehejte vejce s cukry, přidejte kůru z citronu, smetanu a prošlehejte. Postupně přidávejte přesátou mouku a prášek do pečiva. Utřete těsto.
2. Formu na zajíčka vymažte olejem a vysypte polohrubou moukou. Těsto nalijte do formy, přiklopte a pečte asi 30 minut. Že je uvnitř zajíček upečený poznáte tak, že půjde vrchní část snadno odklopit. Případně použijte špejli.
3. Upečeného zajíčka nechte ve formě na roštu vychladnout, poté opatrně vyklopte. Ozdobte jej mašlí a neste na stůl!
TIP:
Zkuste v receptu částečně nahradit špaldovou mouku žitnou, má lehce oříškovou chuť, která se k velikonočnímu pečení hodí. Můžete přidat i sušené ovoce nebo část těsta nahradit kakaovým. Stačí, když si část těsta dáte stranou a smícháte s 1 lžící holandského kakaa.
Dobrou chuť!

Co to kvete, co to voní – distanční vzdělávání 22.3. - 26.3. 2021

Protože nám začíná jaro, můžeme s dětmi poznávat a pojmenovávat jeho znaky – třeba na procházce. Pozorovat změny v přírodě a rostoucí jarní květiny.

Jarní "zelené" vaření

– čaje z jarních bylinek (kopřiva), setá řeřicha (rychle klíčí) – dobrá posypat na chleba – můžeme vypěstovat s dětmi a vylepšit si svačinu, na salát – listy pampelišky, do nádivky – mladé kopřivy, pažitka do polévek apod.

Můžete se s dětmi starat o zasazená semínka v kelímcích, zalévat je, dbát na dostatek světla a pozorovat, jak rostou. Když jsou rostlinky dostatečně velké, zasadit je venku do záhonku, který si předem připravíte (záhonek nakypřit motyčkami, přidat kvalitní zeminu, utvořit záhonky). Můžete ukázat dětem postup, jak správně rostlinky zasadit . Sazeničky nezapomeneme zalít. O záhonek s rostlinkami se průběžně staráme – zaléváme, plejeme, upravujeme. V rámci této činnosti je vhodné zapojit děti také do péče o pokojové květiny doma - děti mohou pomáhat se zaléváním, ale mohou pomáhat i s dalšími drobnými zahradními pracemi.

A koho ještě můžeme potkat na rozkvetlé louce? No jasně, včeličky. Víte, proč je pro nás včela užitečná? Ano, určitě Vás všechny napadne, že nám dává med, ale je také důležitá pro rostlinky, protože je opyluje. A i když jsou pro nás velmi prospěšné, tak si na ně musíme dávat pozor, protože včela nás může píchnout, a její jed je velmi jedovatý. Smutné je, že když včelka píchne, tak přijde o žihadlo a umře. A jestlipak víte, kde včelky bydlí? Znáte jméno nějaké pohádkové včelky či čmeláka? (včelka Mája)

Také si můžeme udělat pokus:

"Kouzlo zabarvování" – do tří sklenic dáme vodu, v jedné bude čirá voda, v ostatních dvou je voda zabarvená do červena a modra. Do každé sklenice umístíme sněženky. Pozorujeme, jak se začnou květy zabarvovat dle vody ve sklenici. Dětem vysvětlíme celý proces. Květy změnily barvu, protože květina do sebe nasála obarvenou vodu. Voda se rozvádějícími kanálky dostala až do květu.

Naučíme se básničku:

Jaro - František Hrubín

Táta včera na venku
našel první sněženku,
vedle petrklíč,
zima už je pryč.

Hádanky a lidové pranostiky:

Březen – za kamna vlezem.
Na svatého Řehoře (12. 3.) led plave do moře, čáp a vlaštovičky letí přes moře
Na svatého Jiří (24. 4.), vylézají ze země hadi a štíři

Jarní hádanky

Hřeje, co mu síly stačí, kytičky to těší, směje se na kluky ptačí, na auta i pěší. (sluníčko)

Ochutnává prvosenky, křídly mává motýlům. Krásné žluté podkolenky na nožkách má od pylu. (včela)

Parádnice mezi brouky, nejkrásnější z celé louky. Červené šatičky s malými puntíčky. Pohoupá se na kvítečku, hledá totiž sedmou tečku. (beruška)

Experimentování s papírovými květinami

Udělejte si s dětmi doma trochu té jarní atmosféry. Vytiskněte dětem pracovní list. Děti si kytičky vybarví každou jinou barvou. Po vybarvení si je vystřihnou. Až budou mít vystřižené všechny, složí okvětní lístky do středu květiny. Teď bude třeba nějaká větší mísa s vodou. Květinu dítě položí na hladinu a ta se začne sama rozvíjet.

https://www.youtube.com/watch?v=4Uvn--OdRsY

https://www.youtube.com/watch?v=K4UkYPoxsz8

Nebo si s dětmi můžeme vyrobit motýlka z ruličky od toaletního papíru:

https://www.youtube.com/watch?v=-lorMuVO7pg

A také tulipán:

https://www.youtube.com/watch?v=yGFZRJeLI1k

Z pohádky do pohádky - distanční vzdělávání 15.3.-19.3.2021

Aktivity s pohádkami: 1) Popisujte hlavní postavy vaší oblíbené pohádky (charakter, jakou roli má v pohádce, je to kladná nebo záporná postava, co by se mohlo stát, kdyby tam tato postava nebyla?)
2) Zkuste vymyslet svou vlastní pohádku s vlastními postavami
3) Nakreslete svou oblíbenou hlavní postavu z pohádky

Na prvním obrázku jsem si pro Vás připravila pohádku Boudo, budko. Obrázky si můžete vystřihnout, vybarvit a nalepit na špejli - vytvoříte tím loutky, se kterými si tuto pohádku můžete zahrát. Pokud neznáte text, pomůže Vám druhý obrázek, na kterém je pohádka napsaná. Věřím, že si užijete spoustu zábavy nejen s touto aktivitou.

Na posledním obrázku je báseň Červená Karkulka od Františka Hrubína, kterou se můžete naučit ve dvojici s rodičem nebo se starším sourozencem.

Knihy psané notami - distanční vzdělávání 8.3. - 12.3. 2021

Tento týden můžete spolu s dětmi poznávat různé druhy hudebních nástrojů, učit se vyjadřovat pomocí hudby a hudebních improvizací. Nebo se také naučit rozlišovat a poznávat různé zvuky a rozvíjet sluchové vnímaní.
Co se dá ještě objevit v knize?
Nejen pohádky, ale také i noty – těmto knihám se říká zpěvníky.

http://player.slideplayer.cz/10/2788250/#

Naučte se básničku:
NOTA
Notám diví se klouček,
každá nota jako brouček,
leze níž a zase výš,
do ruky ji nechytíš.
Jedna je tam, druhá tady,
všechny noty dohromady.
Dají pěknou písničku,
zazpívej si (Honzíčku).

Můžete si také s dětmi zahrát na své tělo:
Tleskání se nejlépe daří, když levá ruka je nastavena dlaní vzhůru jako bubínek a o ni pak tleská pravá ruka jako palička. Tento jasný tón můžeme proměnit, když oběma dlaněmi sklenutými do tvaru „boudičky“ tleskáme proti sobě. Dosáhneme tak tlumeného tónu.
Pleskání je vlastně plácání dlaněmi do stehen, a to střídavě levou a pravou, nebo najednou oběma. Stejně jako tleskání se nejlépe daří vsedě, vestoje pak s mírným podřepem. Obojí zvuk je působivý, a když střídáme dynamiku, tedy slabě a silně, zesilujeme a zeslabujeme, stává se zvukem vskutku muzikantským.
Luskání dosáhneme sklouznutím prostředníčku po palci do dlaně. To je mimořádně zajímavá zvuková barva, technicky obtížnější, ale dětem se líbí. Luskáme oběma rukama.
Dupání má celou řadu variant. Při nejvýraznější mírně zvedneme nohu v kolenou a dopadneme na celé chodidlo, střídavě levou a pravou vsedě jako při chůzi. Vhodný, půvabný a zvukově účinný postoj při hře na tělo se dá přirovnat k tanci vsedě, tedy ne strnule, ale uvolněně, se zjevnou chutí a radostí. Důležité je nechápat tuto aktivitu pouze jako abstraktní rytmické cvičení, ale jako plnokrevný hudebně-pohybový projev.
Prostřednictvím říkadel vlastně poznáme a prakticky „prožijeme“ celou řadu rytmických kombinací. Vždyť na počátku všeho je rytmus. Jeho přítomnost můžeme stále evidovat v naší chůzi, v tlukotu srdce, pulzuje v tepně, je přítomen v naší řeči, v jejích jednotlivých slovech, ve větách, ve verších, v některých pracovních pokynech zmírňujících námahu a samozřejmě v hudbě. Děti, které při prožívání rytmu šly naší cestou, jsou na tom podstatně lépe, když mají později zvládat rytmus v proudu hudebního toku, jenž klade celou řadu dalších nároků.

TROUBILA TRUMPETA – rytmizace
Troubila trumpeta do světa,
zatroubí, kdo není popleta.
TRATATATÁ, TRATATATÁ
Za naší kapelou každý chvátá.

Můžete si také vyrobit jednoduchý strunný nástroj:

https://www.youtube.com/watch?v=MaRu4yjnkHo
https://www.youtube.com/watch?v=MmpNlHKOtkw

nebo bubínek:

https://www.youtube.com/watch?v=kkIK_0GBzdc

Distanční vzdělávání

INSPIRATIVNÍ VIDEA PRO RODIČE

Národní pedagogický institut ČR připravil pro rodiče předškolních dětí v mateřské škole inspirativní videa. Videa mají inspirovat rodiče k zapojení dětí do běžných denních činností tak, aby byly děti dobře připravené na vstup do první třídy. 

Zde jsou odkazy na jednotlivá videa:

Úvod k sérii                https://youtu.be/GRR6Efa-R1k

Čteme spolu               https://youtu.be/rKs0KYvDybY

Spolu na zahradě       https://youtu.be/ePuUeCNij0Q

Pečeme spolu            https://youtu.be/jS_ZHNNp2Cs [»]

 

Další inspirativní videa k předškolnímu vzdělávání naleznete také na webu ČT edu v sekci předškolní vzdělávání 

https://edu.ceskatelevize.cz/stupen-vzdelani/predskolni

Věříme, že pro vás budou tato videa inspirací a motivací pro vzdělávání dětí přirozeným způsobem v domácím prostředí.

Tajemství schovaná v knížce - Distanční vzdělávání 1.3. - 5.3. 2021

Pro předškolní dítě je čtení knížek mimořádně důležité pro rozvoj učení se vůbec. Podle výzkumů děti, kterým je čteno ještě v období předškolního věku, lépe prospívají po nástupu do školní docházky – a to nejen v učení se jazyku, slovní zásobě, tvoření vět, ale dosahují lepších výsledků i třeba v matematice a jiných „techničtějších“ předmětech, protože se jim lépe rozvíjí logické myšlení (čtením knížek si rozvíjejí schopnost abstraktního myšlení, tvořit scénáře, rozeznávat příčinu a důsledek, rozeznat úvod, jádro a závěr, vysuzovat závěry apod.)

Budulínek -  bludištěČervená Karkulka omalovánkyDokreslovačkaNení drak jako drakSpojováníVýroba záložky

Výroba knihy - jednoduše můžeme s dětmi vytvořit jejich vlastní knihu na téma, které jim udělá radost. Může to být pohádková knížka, kterou si dítě samo nakreslí a podle obrázků pak vypráví samo příběh, ale může to být jakákoliv encyklopedie nebo tzv. kuchařka jen s vystříhanými obrázky. Stačí vzít 3-4 papíry A4 a přehnout je uprostřed, pak secvakneme sešívačkou nebo slepíme. Teď už jen nechat na fantazii dítěte, o čem jeho kniha bude.

Báseň
Hrajeme si s knížkami

Dobré ráno kamarádi,
knížky máme všichni rádi.
Kolik je v nich tajemství, kdo poslouchá,
dobře ví,
že tam bydlí pohádky
s nádhernými obrázky,
ale také básničky,
říkadla a písničky.


Karneval

Naše milé městečko, to je krásné hnízdečko

...hrajeme na Boreše - patrona Žatce ...Žatec - město chmele

Třpytivý leden

...byl u nás Ježíšek

Naši malí pomocníčci, kteří se zapojili do sbírky pro kočičky bez domova

...zdobíme perníčky

Adventní kalendář - vánoční skřítci Adventní kalendář - vánoční skřítci ...poslouchame vánoční příběhy

...čerte, čerte, čertíku

...myslíme i na kačenky

Verunka má narozeniny

Pracovní listy - distanční vzdělávání

Distanční vzdělávání - Vánoce

Distanční vzdělávání - Vánoce
Seznámení se s typickými znaky zimy
  • počasí - sníh, led, mráz, rampouchy

  • zimní činnosti - sáňkování, bruslení, stavění sněhuláka

Výtvarné činnosti
  • vystřihování vloček - hedvábný papír - ozdoby na okna - z papíru vystřihneme různě velké kruhy, ty složíme na čtvrtiny, podle šablony (libovolné) označíme místa, kde budeme prostřihávat, prostříháme a následně rozložíme; zejména malým dětem, označíme místa, která mají vystřihnout, barevně

  • sněhulák - vata, papír, vločky
    Dětem nabídneme několik možností, jak vytvořit vlastního sněhuláka:

    • nalepování vaty na předkreslený tvar sněhuláka (na světlomodrém nebo šedivém papíru),

    • malé papírové kuličky (krepový nebo hedvábný papír) a větší černé (na knoflíky) doplněné hrncem a nosem vystřiženými ze čtvrtky (učitelka předkreslí tvar),

    • z vloček z "vločkového děrovače" děti samy vytvoří sněhuláka; hrnec a nos vystřihnou z barevného papíru (učitelka předkreslí tvar).

  • překvapení pro děti - adventní kalendář
    Ozdobené krabičky od sirek v sobě ukrývají jednoduchý úkol, po jehož splnění následuje odměna (počet dětí = počet úkolů = počet dní před Vánocemi).

Tropíme čertoviny
  • seznámení dětí s tradicí "S Mikulášem chodí čert" - apelujeme na svědomí - nutno postupovat citlivě, abychom v dětech nevyvolali panickou hrůzu a děs, ale jen respekt

  • výtvarné činnosti - ztvárnění tradičních postav, např.

    • vystřihování Mikuláše z papíru, vousy z vaty

    • výroba masek či jen čertích rohů

Vánoce
  • Poznáváme hlavní nejoblíbenější zimní svátky.

  • Čteme vánoční pohádku či příběh (např. z časopisů pro děti Méďa Pusík, Pastelka).

  • Besedujeme o tom, proč slavíme Vánoce - oslava narození Ježíška.

  • Poznáváme vánoční tradice:

    • betlém,

    • vánoční stromek,

    • koledy (nejen jejich učení, ale i jejich poslech)

    • tavení olova,

    • rozkrajování jablíček.

  • Píšeme Ježíškovi

    • výroba obálek z barevného papíru - zdobené vánočními motivy

    • každé dítě si nakreslí svůj "dopis" a schová do své obálky, kterou pak zalepí

       

  • Vánoční výzdoba

    • vánoční ubrousky na stůl

    • vánoční girlanda se světýlky na okno

    • vystřihování betlému (z časopisu)

    • výroba svícnů - jmelí, chvojí, ale i jiné větvičky zapichujeme do aranžérské hmoty - doprostřed svíčku (dbáme na bezpečnost při zapalování svíčky - svíčka musí být oddělena nehořlavým materiálem)

    • vánoční ozdoby - z přírodních materiálů (svícen z jablíčka, hvězda a kapr z ořechů, pomeranč zavěšený na stuze a ozdobený kořením, např. hřebíčkem apod.)

    • pečení perníčků - první den vykrajujeme a pečeme, druhý den zdobíme cukrovou polevou (špejlí) a navážeme na stužky

    • vlastní vánoční papír - bramborová tiskátka - jednoduché vánoční tvary, děti si pak samy vyberou razítko i barvu; děti zkoušejí samy zabalit drobný dárek (krabičku s překvapením) - vázání stuhy - nácvik uzlu - mašlička

     

  • Koledy

    • učíme se tradiční koledy

    • při jejich doprovodu využijeme zvonečky a rolničky - děti mohou samy rytmizovat (vhodně je usměrňujeme)

 
  • prohlídka vánoční výzdoby na ulicích, v obchodech,

  • vánoční pohádka

 

 

 

Advent začíná

Barevný podzim

Šk.rok 2020/2021 ...měsíc nových přátelství - kamarádské září

CHARAKTERISTIKA TŘÍDY 2020/21

NOVINKY

Nové fotografie

obrázek
Nejnovější fotografie z akcí v mateřské škole najdete zde

Aktuální jídelníček

obrázek
Aktuální jídelníček najdete zde
Mateřská škola Žatec, U Jezu

Created by © 2015 - 2020 ALS Euro s.r.o. tvorba www stránek webdesign